יש לי ( עוד ) משהו להגיד לכם ...

בתור מלווה עסקי , הדבר האחרון שאני יכול להתלונן עליו הוא שלא נותנים לי
להגיד את דעתי ...  smiley.
מכל פגישה או מפגש עם מוצר ,שרות או מהלך שיווקי אני
לוקח איתי  תובנה  חדשה ושמח לחלוק אותה אתכם .
מקווה שתקראו ותמצאו את הדברים מועילים או לפחות מעניינים .. מוזמנים להגיב . 

האם שיווק באמצעות קופונים טוב לעסק הקטן והבינוני?

הטרנד החם ביותר היום בעולם השיווק הוא קופוני ההנחה המשווקים ע"י גרופון באליגם (Baligam) ודומיהם. מהם קופוני ההנחה? כיצד הם עובדים? והאם הם מועילים או מזיקים לעסק?

קופוני ההנחה הם אמצעי שיווקי המאפשר לבעלי עסקים לפנות לקהל שאינו נמנה על לקוחותיהם ולהציע את המוצר או השירות שלהם בהנחה משמעותית (בין 50% ל- 70% הנחה.) חברות כמו גרופון באליגם (Baligam) ואחרות, מציעות לבעל העסק פרסום לקהל רחב של לקוחות פוטנציאליים, באתר החברה ובדואר אלקטרוני, ללא כל תשלום מראש. חברות הקופונים מרוויחות מכך שהן שומרת כמחצית מהסכום שמשלם הלקוח עבור העסקה. כך למשל, כאשר מוצר שעולה לכאורה 80 ₪, יירכש על ידי הלקוח באתר החברה בתמורה ל- 40 ₪, אז לאחר מכן חברת הקופונים והעסק אשר מספק את המוצר יתחלקו ביניהם חצי בחצי ב- 40 ₪ ששולמו. כלומר, למעשה בעל העסק העניק מוצר בשווי 80 ₪ וקיבל תמורתו בקירוב 20₪ .

חברות הקופונים קמו לראשונה לפני כ-4 שנים בארה"ב וחוללו מהפכה בעולם השיווק האינטרנטי. עד היום נערכים  מחקרים על המודל העסקי שלהן ועל סיכויי ההצלחה של התחום. הקופונים הגיעו, כמובן, גם לארצנו הקטנטונת וחוללו סערה גדולה. ב"ארץ נהדרת" שילבו את הקופון בסאטירה על האופי הישראלי: זוג מגיע למסעדה. הבחור אומר לחברתו: "תזמיני סטייק?" היא אומרת: "אבל אני צמחונית!", הוא משיב: "אבל יש לנו קופון…", היא מתרצה. שיטת הקופונים, עם הגיעה לארץ הפכה לאופנה אצל בעלי עסקים שעטו עליה כמוצאי שלל רב, וציבור הלקוחות שהחל לחגוג. חלק מבתי העסק ראו תמורה להוצאה בקופונים, הן בהרחבה של מעגל הלקוחות, או בשל כמות רוכשי המוצר או השירות, שגם ברווח קטן לאדם, הצטברו לרווחים גדולים.

לצד המרוויחים, היו גם לא מעט בתי עסק שספגו הפסדים והיו שאף נסגרו. יש הטוענים בעקבות כך, ששיטת הקופונים בבסיסה מיטיבה עם עסקים גדולים וחזקים ופוגעת בעסקים קטנים או אף "הורגת עסקים קטנים".

ואני אומר…

 שיטת הקופונים לא יכולה להרוג את העסק שלכם, ניהול לא מקצועי כן. בניגוד לאמצעי שיווק מסוימים שמסיבות שונות אינם נגישים לבעל העסק הקטן והבינוני, שיטת הקופונים היא ניטרלית. היא בשום אופן לא מיטיבה עם סקטור אחד של עולם העסקים על חשבון סקטור אחר. שיטת הקופונים כשלעצמה איננה טובה או רעה אלא מתאימה או לא מתאימה לעסקים מסוימים.

 אני אוהב את הדימוי על סכין מנתחים, שיכולה להציל חיים ויכולה להרוג. סכין מנתחים היא כלי, והסוד הוא שימוש נכון. קופונים הם כלי, והם עובדה קיימת. הם כאן כרגע,  וכנראה שהמוצלחים שבהם יישארו ויתפתחו גם בעתיד. ההחלטה על השימוש בקופון, כמו כל החלטה בעסק, מוטלת על בעל העסק והיא באחריותו. בעל עסק אחראי לא יתפתה אחרי אופנות, יבחן את היתרונות והחסרונות של כל בחירה שהוא עושה, בתחומי השיווק כמו בכל תחום אחר, ולאחר בחינה מדוקדקת יחליט.

כיועץ עסקי יש לי את כל הידע הדרוש לקבלת החלטה כזאת. בעל עסק, שאין לו רקע בתחום, צריך כמובן לעשות את המחקר שלו. יש תחומים שהיתרון שבשיווק באמצעות קופונים מובהק, למשל בעסקים כגון בתי מלון וצימרים, שמאפשרים הגדלת תפוסה בתקופות "חלשות" כגון אמצע שבוע ותקופת החורף, בלי עליה משמעותית בהוצאות. בתחומים הנ"ל ההוצאות הן בעיקר קבועות לכן הקופון מביא עליה בתפוסה בלי עלייה משמעותית בהוצאות, מה שמביא לעליה נטו בהכנסות. בתחומים פחות מובהקים, ההחלטה על שיווק באמצעות קופונים יותר מורכבת ודורשת הבנה של השוק ושל ההשלכות. בעלי עסקים שספגו הפסדים כתוצאה מהשימוש בקופונים, לא לקחו בחשבון למשל את העובדה שהעלייה בכמות הלקוחות בתקופה בא מופץ הקופון, מצריכה העסקה של עובדים נוספים, מה שמייקר את המוצר או השירות. גם עניין הלקוחות החוזרים צריך להילקח בחשבון והוא משתנה מענף לענף.

 ובכן, המסקנה עבור בעלי עסקים קטנים כגדולים, קופונים הם כלי טוב למוצרים הנכונים ובשימוש נכון.

050-5566066