יש לי ( עוד ) משהו להגיד לכם ...

בתור מלווה עסקי , הדבר האחרון שאני יכול להתלונן עליו הוא שלא נותנים לי
להגיד את דעתי ...  smiley.
מכל פגישה או מפגש עם מוצר ,שרות או מהלך שיווקי אני
לוקח איתי  תובנה  חדשה ושמח לחלוק אותה אתכם .
מקווה שתקראו ותמצאו את הדברים מועילים או לפחות מעניינים .. מוזמנים להגיב . 

כך תכין את העסק לשנה החדשה

הסטטיסטיקה קובעת כי 50% מהעסקים הקטנים בישראל אינם צולחים את השנה החמישית לקיומם, ועשרות אלפים נסגרים מדי שנה ■ אחת הסיבות היא חוסר בניהול מקצועי המבוסס בראש ובראשונה על תכנון ובקרה ■ תחילתה של שנת העסקים החדשה היא הזמנות לשינוי , לסיכום השנה הקודמת ותכנון השנה החדשה.

רוב העסקים בישראל אינם שוכנים במשרדים ממוזגים של בנייני יוקרה. רובם המוחלט הם עסקים של מי שפיתחו תחביב, התמקצעו בתחום כלשהו והחליטו על דרך עצמאית, או מאסו בבוס. עסק קטן אינו זוכה בשירותי בנקאות של האלפיון העליון ולרוב נאלץ להתמודד בגפו עם הפגיעה באורח חייו. כשעסק קטן קורס, הדף הפגיעה אינו נבלם רק בבעל העסק אלא פוגע במשפחתו, בחבריו וברבדים שונים במעגלי חייו.

הסטטיסטיקה קובעת כי 50% מכלל העסקים הקטנים בישראל אינם צולחים את השנה החמישית לקיומם ועשרות אלפי עסקים במדינת ישראל נסגרים מדי שנה. לטעמי , חוסר בניהול מקצועי גורם לכך שבמרבית העסקים הקטנים לא מתבצע תכנון מסודר ולא נבנה תקציב שנתי הכולל את יעדי וצרכי העסק – מה שגורם באופן ישיר לסגירה של עסקים רבים.

לצערנו הגדול, אצל רובם המכריע של בעלי העסקים הקטנים במדינת ישראל, חודש דצמבר הוא עוד תאריך על לוח השנה – עוד חודש שבו מגלגלים את העסק ומנסים לשרוד עד לחודש הבא. לא בכדי דולקים אורות המשרדים בחברות ובעסקים הגדולים עד השעות הקטנות של הלילה בחודש האחרון – כולם עסוקים בסיכומי שנה ותכנון השנה החדשה. על בעלי העסקים הקטנים להבין שניהול העסק דורש מחויבות עסקית ולא רק חיבור רגשי למקום ולפעילות שלו. חשוב להבין כי ניהול הוא מקצוע, כזה המבוסס בראש ובראשונה על תכנון ועל בקרה.

תחילתה של שנת העסקים החדשה היא הזדמנות לשינוי. כדי לסכם את השנה הקודמת ולתכנן את השנה החדשה באופן היעיל ביותר, כדאי לנתח את הקשר עם כל אחד מהממשקים הקיימים בעסק בתקופה החולפת, ולראות לאן רוצים לקדם את הקשר ברמה איכותית וכמותית. כך למשל, אם אנחנו מעריכים שהתשלום שלנו לספק חומרי גלם גבוה מדי והשרות גרוע, נגדיר בתוכנית, מול אותו הספק, הפחתה במחירי הקנייה ובניית הסכם שרות מחייב. התוכנית השנתית תהיה אוסף המטרות שלנו, ממוינות לפי תחומים וכמובן מחולקות לפי סדרי עדיפות.

תקציב שיווק

רוב העסקים הקטנים והבינוניים לא מנהלים תקציב שיווק מסודר. הוצאות השיווק מורכבות מהוצאות של "הרגל" ומהוצאות ספונטאניות הנובעות משילוב של אנשי מכירות מוכשרים מדי עם מצב הרוח הטוב שלנו. זאת הסיבה שבעל עסק ממוצע יגיד לכם שהפרסום אינו מניב את התשואה הראויה. הכרחי שבתחילת השנה תקיימו דיון שמהותו החלטה על תוכנית ותמהיל השיווק והפרסום לשנה הקרובה. זאת בהתבסס על המטרות שלכם, המוצרים שאתם רוצים למכור, קהל היעד וכמובן בהתחשב בתקציב הכללי. התוכנית תשתנה במהלך השנה כמובן אבל תהווה את הבסיס לפעילות.

עובדים

שנה חדשה היא הזדמנות מצוינת להפיק יותר מהעובדים שלנו. הכוונה אינה לסחוט את הלימון עוד טיפה אלא לנהל את העסק ברמה יותר מקצועית, גם אם אין מנהל משאבי אנוש. אתם מוזמנים לעשות שיחה תקופתית, לסכם עם העובד את השנה, להגדיר לו מטרות ולהכניס קצת פלפל במוטיבציה שלו. מעבר לכך במידה ואין הגדרות תפקיד חשוב להכין כאלה התואמות את המטלות האמיתיות של העסק, ולגרום לעובדים לעסוק בדברים החשובים ולא במה שהתרגלו לעשות.

לקוחות

תלות עסקית היא פצצת זמן שבסופו של דבר עלולה להתפוצץ לכם בפנים. עשו לעצמכם בדיקה קטנה: כמה לקוחות מחזיקים 50% מהמכירות שלכם? האם פחות מעשרים, מעשרה, או מחמישה? לקוח בודד שמחזיק יותר מ15% מהמכירות או פחות מחמישה שמחזיקים 50% הם בהחלט סיבה לא לישון טוב בלילה. עשו בדיקה דומה גם לגבי הספקים. ספק שתלויים בו מבלי שיש לו תחליף מיידי הוא פוטנציאל לנזק אמיתי.

תהליכי עבודה

בעלי עסקים מבלים יותר מ-90% מזמנם בכיבוי שריפות וכמעט שלא עוסקים בניהול העסק במהות של בניית תהליכי עבודה, תכנון ופיתוח . נכון, בעסק חייבים לתת לפני הכל מענה מהיר להרבה מאד בעיות דחופות מתחומים שונים, אך יחד עם זאת, כל שעה שבה תעסקו בבניית התשתית הניהולית, בקבלת החלטות ניהוליות ובתכנון יתרמו תרומה עצומה לעתיד של העסק שלכם.

המאמר התפרסם באתר TheMarker

050-5566066