המודל העסקי הוא הליבה של התחזית הפיננסית של העסק והוא מאפשר להבין האם לעסק יש היתכנות כלכלית, עוד לפני שלבי התכנון והביצוע המורכבים.
בעסקים קטנים ובינוניים, במיוחד כאלה המתבססים על שעות עבודה של בעל העסק (מקצועות טיפוליים, מקצועות כפיים או מקצועות חופשיים) יש לחשב את המודל העסקי על פי הרווח הסופי כפונקציה של רמת ההשתכרות של הבעלים, ולשאול האם העסק יכול לספק רמת רווחים המספקת את צרכים ושאיפות ההשתכרות של בעל העסק.
הגדרה: אחוז הרווח הגולמי מתייחס ליחס בין מחיר הקנייה של המוצר למחיר המכירה שלו. לדוגמא הרווח הגולמי של צעצוע שהחנות רוכשת מהספק ב 55 ₪ ומוכרת ב 100 ₪ יהיה 45%. בהתאם עלות המכר של המוצר תהיה – 55%
מתוך הספר מכונת השיווק ( 2017 ) – מאת עפר לנדוי.