בעולם אידאלי, מייצרים תרחישים ומגייסים את כל התקציב הנדרש עד שהעסק מתאזן ומתחיל להרויח ותאם מתנהלים בשקט וללא לחצים כלכליים כי תכננתם הכל מראש, גייסתם את כל הכסף הנדרש, מה לעשות שאנחנו לא חיים בעולם אידאלי אלא בסביבה של דברים בלתי צפויים ואי ודאות.
צרכי המימון של העסק מתחלקים לכמה סוגים עיקריים ומשתנים מעסק לעסק כך שיש ללמוד ולאמץ את הסעיפים בצורה מודולרית בהתאם לעסק שלכם.
א. השקעה בהקמת העסק – כלל הכספים הנדרשים לבניית העסק עד לפתיחתו לקהל ותחילת המכירות. בסעיף זה נכלול את עלויות ההקמה הפיזית אם יש כאלה, הצטיידות ורכישות של ציוד קבוע וגם התשתיות השיווקיות והתפעוליות ובכלל זה מעצבים, יועצים, אתר אינטרנט וכו…
ב. מלאי ראשוני – מלאי הוא לא השקעה זה נכון , ובכל זאת מלאי הבסיס שיושב על המדפים הוא כסף שתכניסו לעסק וישב על המדף עד ש.. תסגרו או תמכרו את העסק .
ג. הוצאות שוטפות בתקופת ההקמה – סעיף שהרבה פעמים נופל בין הכיסאות ונשמט מרשימת הצרכים. שכ"ד וארנונה, שכר עובדים ורכב הם הוצאה שוטפת אבל אם העסק נפתח לקהל בספטמבר וההוצאות מתחילות ביולי, את החודשיים הראשונים יש לצרף לצורכי ההשקעה.
ג. הון חוזר – מימון הון חוזר הוא עודף ההוצאות על הכנסות עד שהעסק מתאזן תפעולית, משך הזמן יכול להיות קצר יותר או ממושך ותלוי בסוג העסק, התוכנית והיקף השיווק. אני מציע להיות שמרניים ולהשאיר סכום גבוה ככל האפשר להון חוזר, הערכות נכונה היא במקרים רבים הפער בין הצלחה לכשלון.
ד. תקציב שיווק – אני ממליץ לקחת את תקציב השיווק של ששת החודשים הראשונים כסכום נפרד, לצבוע את הכסף ולנטרל אותו מאילוצים של הכנסות. כניסה למהלך שבו יש צורך לצמצם בשיווק בששת החודשים הראשונים עלול לעכב את התפתחות העסק ולייצר מעגל התקדמות שלילי.
ה. המשכורת שלכם – גם אתם צריכים לחיות ממשהו בתקופה הראשונה, תמיד עדיף לייצר קרן שממנה תחיו עד השלב שבו תוכלו למשוך שכר, זה יכול להיות פיצויים או חסכון אחר, בהדרגה תעלו את השכר שלכם עד שהעסק יפרנס אתכם, בכל אופן משיכה שלכם העסק בתקופה הראשונה כשכר או משיכת הלוואת בעלים הם בהחלט חלק מצרכי האשראי של העסק.
מעניין, לאיזה סכום הגעתם ? הנה השיעור הראשון לכך שמספרים לא משקרים, אפשר לשחק איתם ועם התוכניות אבל בסופו של דבר השאלה אם העסק יצליח או לא תלויה במידה רבה בכך שיהיה לכם מימון מספק.